Audio tehnika, Snimanje zvuka
SNIMANJE
ZVUKA, AUDIO TEHNIKA
Mr Blažo Guzina, dipl. inž.
english: BlazoGuzina.yolasite.com
O KNJIGAMA:
NARUČIVANJE, SADRŽAJ, PREDGOVOR
...
AUDIO TEHNIKA U RADIJU I TELEVIZIJI
UVOD U TEHNIKU SNIMANJA ZVUKA
Knjigu možete pojedinačno naručiti pouzećem,
po ceni od 1000 dinara.
Troškovi pakovanja i poštarine: 300 dinara.
Poštaru plaćate 1300 dinara, po prijemu pošiljke.
Ukoliko naručite dve knjige,
poštaru plaćate 2300 dinara, ukupno.
U Beogradu je moguće lično preuzimanje knjiga,
bez čekanja isporuke i bez troškova poštarine.
Blažo Guzina
Beograd, tel. 011 213 67 35
e-pošta: blazo_guzina@yahoo.com
Predgovor i
sadržaj knjiga:
AUDIO TEHNIKA U RADIJU I TELEVIZIJI
ISBN
86-905447-0-4
Predgovor
Audio tehnika,
kao uža oblast elektroakustike, razvija se od druge polovine devetnaestog veka.
Najpre je snimanje i reprodukovanje zvuka obavljano mehanički. Mehanički zapis
muzike i govora, za čoveka najvažnijih i najinteresantnijih zvučnih sadržaja,
omogućio je Edison pronalaskom "fonografa", preteče gramofona,
1877. godine. Zatim su, zahvaljujući snažnom napretku elektrotehnike, stvoreni
uslovi i za usavršavanje adudio tehnike.
Uporedo s
tehnološkim razvojem uređaja povećan je i stepen obrazovanosti i opšti nivo
kulture njihovih korisnika, a samim tim i očekivanja i zahtevi su postali
srazmerno veći. Ljubitelji muzike, na primer, manje ili više su upoznati s
pojmovima kao što su frekvencijska karakteristika reprodukcije, dimanički
opseg, harmonijska i tranzijentna izobličenja, efikasnost zvučnika,
karakteristika usmerenosti itd. Neki od njih poznaju do tančina karakteristike
pojedinih uređaja u lancu za reprodukciju i upoređuju merne podatke,
obraćajući pažnju na to da li su, recimo, izobličenja na drugoj ili trećoj
decimali. Drugi se, opet, oslanjaju samo na svoj sluh i ono što čuju, ne mareći
mnogo za reklamne navode proizvođača. Pošto je cilj kvalitetnog emitovanja
radijskog i televizijskog programa da slušaocu omogući da uživa u visokoj
vernosti reprodukovanog zvuka, svuda gde je bilo potrebno u knjizi je navedeno
kako se određene pojave u audio tehnici odražavaju na subjektivno doživljenu
reprodukciju zvuka u prosečnoj stambenoj prostoriji.
S obzirom na
značaj koji, za kvalitetno snimanje i reprodukciju zvuka, ima, ne samo
raspoloživa tehnika, već i upućenost korisnika u to kako je pravilno
upotrebiti, knjiga je napisana s namerom da doprinese boljem razumevanju
tehnike snimanja, prenosa i reprodukcije zvuka, kako kod snimatelja u radiju i
televiziji, tako i korisnika Hi-Fi uređaja u
kući. U tom cilju objašnjene su akustičke zakonitosti
stvaranja, prostiranja i prijema zvuka. Pored navođenja brojnih primera
upotrebe studijskih i Hi-Fi uređaja, data su i osnovna teorijska
objašnjenja, koja omogućuju da se lakše i potpunije shvati suština pojava.
Čitalac će uočiti i brojna praktična uputstva o tome kako na najbolji način
iskoristiti mogućnosti audio uređaja. Njihova primena može dati različite
rezultate u pogledu kvaliteta snimanog i reprodukovanog zvuka, u zavisnosti od
načina upotrebe i akustičkih osobenosti prostora u kome se zvuk snima odnosno
sluša.
Ovo se posebno
odnosi na najnovije tehnike snimanja i reprodukcije zvuka u višekanalnoj
tehnici. Posle stereofonije razvijene su kvadrofonija, ambisonija i okružujuća
reprodukcija zvuka (Surround Sound). Objašnjene su prednosti i nedostaci
reprodukcije zvuka u svakoj od ovih novih tehnika, i to na filmu, DVD-u,
televiziji i digitalnom radiju - DAB. Navedene su najnovije međunarodne
preporuke za postavku mikrofona za snimanje u okružujućoj tehnici (Surround
Sound), kao i za postavku zvučnika za slušanje u tehničkoj režiji studija
za snimanje i emitovanje zvuka i u kući ljubitelja muzike (postavka 5.1).
Sadržaj knjige u
potpunosti je prilagođen programu nastave iz predmeta audio tehnika, koji je
autor predavao na katedri za snimanje i obradu zvuka Akademije umetnosti Braća
Karić u Beogradu, a delimično i programu predmeta ozvučavanje.
Knjiga je
objavljena u izdanju preduzeća SVETLOST TEATAR iz Beograda (http://www.steatar.co.rs).
SADRŽAJ KNJIGE
AUDIO TEHNIKA U RADIJU I TELEVIZIJI
1. PRIRODA ZVUKA
2. SNIMANJE I
REPRODUKCIJA ZVUKA
3. UREĐAJI ZA
SNIMANJE, PRENOS I REPRODUKCIJU ZVUKA
3.1. Radio
predajnici i prijemnici
3.1.1. Amplitudski modulisani radio program
3.1.2. Frekvencijski modulisani radio program
3.1.3. Digitalni zemaljski radio programi (DAB, DRM)
3.1.4. Radio programi emitovani iz satelita (DSB, DAB)
3.2. Prijem
radio programa
3.3. Akustički
doživljaj
3.3.1. Prijemnik amplitudski modulisanog radio programa
3.3.2. Prijemnik frekvencijski modulisanog radio programa
3.4.
Televizijski prijemnik
3.5. Magnetofon
3.6. Kasetofon
3.7. Gramofon
3.8. Digitalni
gramofon (Compact Disc Player)
3.9. Digitalni
magnetofon i kasetofon
3.10. Pojačavač
3.10.1. Naponski
upravljani pojačavač, VCA (Voltage Controlled Amplifier)
3.10.2.
Digitalno upravljani pojačavač, DCA
(Digitally Controlled Amplifier)
3.11. Studijska
tehnika
3.12. Tonski sto
3.12.1.
Poluautomatski sto
3.12.2.
Automatski sto
3.12.3.
Digitalni sto
3.13. Regulatori
nivoa signala
3.14. Korektori
i filtri
4. DIGITALNA
AUDIO TEHNIKA
4.1. Digitalna
ploča (Compact Disc)
4.2. Tehničke
karakteristike digitalnog gramofona
4.3. Razvoj
digitalne tehnike
4.3.1. Analogno snimanje
4.3.2. Digitalno snimanje
4.3.3. Digitalno kodovanje
4.3.4. Frekvencija odmeravanja
4.3.5. Kapacitet digitalnog snimanja
4.3.6. Snimanje na magnetofonsku traku
4.3.7. Digitalni kasetofon, DAT
4.3.8. Prednosti digitalnog snimanja; efekt kopiranja; sistem za otklanjanje
grešaka
4.4. Snimanje i
reprodukcija zvuka računarom
4.5. Digitalni
snimač Flashman
4.6. Mini ploča
(MD)
4.7.
Multimedijalna tehnika (multimedia)
5. DIGITALNI
RADIO PROGRAM DAB
5.1. Razvoj
digitalnog radija DAB
5.2. Osobine
digitalnog radija DAB
5.3.
Ekonomičnost emitovanja
5.4. Digitalno
emitovanje postupkom DAB
5.5. Plansko
uvođenje radio programa DAB u Evropi
5.6. Raspodela
frekvencijskih područja
5.7. Prijemnici;
da li će AM i FM emitovanje nestati?
5.8. Istovremeno
emitovanje digitalnog radija DAB i postojećih radio programa
5.9. Višekanalna
okružujuća reprodukcija zvuka
5.10. Sveukupne
prednosti digitalnog radija DAB
6. STEREOFONSKA
I OKRUŽUJUĆA REPRODUKCIJA ZVUKA NA TELEVIZIJI
6.1. Pregled
različitih sistema za zvuk na televiziji
6.1.1. Sistem PAL-NICAM 728
6.1.2. Sistemi PAL-plus, HDTV i HD-MAC
6.2. Promene u
studijskoj tehnici; Dolby stereo; Sistem 5.1
6.3. Zvuk na
digitalnoj televiziji
7. MIKROFONI
7.1. Osobine
mikrofona
7.2. Akustička
podela mikrofona
7.3. Električna
podela mikrofona
7.4. Konstruktivna
rešenja mikrofona
7.5. Napajanje
elektrostatičkih mikrofona
8. UTICAJI NA
RAD MIKROFONA
9. STEREOFONSKO
SNIMANJE; VIŠEKANALNA STEREOFONIJA (5.1)
9.1. AB
stereofonija
9.2. XY
stereofonija
9.3.
Kompatibilnost stereofonskog snimka
9.4. Položaj
izvora zvuka u prostoru; akustičko preslušavanje
9.5.
Višemikrofonska tehnika
9.5.1. Panorama regulator
9.6. Višekanalna
stereofonija (5.1)
10. VIŠEKANALNO
SNIMANJE
11. MERNI
INSTRUMENTI (MODULOMETRI)
12. ZVUČNICI I
SLUŠALICE
13. VIŠEPOJASNA
ZVUČNIČKA KOMBINACIJA
13.1. Opšti
zahtevi
13.2.
Konstruisanje višepojasne zvučničke kombinacije
13.3. Električna
skretnica
13.4. Međusobni
uticaj zvučnika
13.5.
Subjektivna ocena kvaliteta reprodukcije
13.6. Uticaj prostorije
na reprodukciju zvučnika
13.7.
Postavljanje zvučnikã u prostoriji
14. UGRAĐIVANJE
ZVUČNIKA
14.1. Ugradnja u
ploču
14.2. Ugradnja u
otvorenu kutiju
14.3. Zatvorena
kutija
14.4. Kutija sa
otvorom; bas-refleks
14.5. Kutija sa
pasivnom membranom
14.6. Kutija sa
jednosmernim zračenjem
14.7.
Ugrađivanje srednjetonskog i visokotonskog zvučnika
15. IZBOR
ZVUČNIKA
15.1. Zvučnik u
odnosu na druge uređaje
15.2. Uticaj
načina ugradnje
15.3.
Niskotonski zvučnik
15.4.
Srednjetonski i visokotonski zvučnik
15.5. Impedanca
zvučnika; faktor prigušenja (damping)
15.6.
Frekvencijska karakteristika reprodukcije
15.7. Snaga
zvučnika
15.8. Efikasnost
zvučnika
15.9. Kako
odabrati potrebnu snagu zvučnika?
15.9.1. Kako
glasno slušanje utiče na sluh?
15.10.
Izobličenja
15.11.
Reprodukcija zvuka visokih frekvencija
15.12.
Subjektivna ocena kvaliteta reprodukcije
16. UTICAJ
PROSTORIJE NA REPRODUKCIJU ZVUKA
16.1. Rezonance
prostorije
16.2. Stojeći
talasi
16.3. Uticaj
rezonanci prostorije na reprodukciju zvučnika
16.4. Uticaj
prostornog ugla zračenja zvučnika
16.5. Uticaj
refleksija
16.6. Primena
apsorbera zvuka
16.7.
Postavljanje zvučnika u prostoriji
17. REPRODUKCIJA
ZVUKA POMOĆU ZVUČNIKA I SLUŠALICA
17.1. Monofonska
reprodukcija
17.2.
Stereofonska reprodukcija
17.3.
Kvadrofonska reprodukcija
17.4. Okružujuća
reprodukcija zvuka; ambiofonija; ambisonija
17.4.1. Okružujuća reprodukcija zvuka na filmu
17.4.2. Okružujuća reprodukcija zvuka za digitalni radio (DAB)
17.4.3. Okružujuća reprodukcija zvuka (Dolby Surround, Dolby Pro Logic, Kućni
bioskop)
17.5. Binauralna
stereofonija
18. UOBLIČAVANJE
FREKVENCIJSKE KARAKTERISTIKE; PRIMENA EQUALIZERA
19. UREĐAJI ZA
POTISKIVANJE ŠUMA
20. IZBOR
GRAMOFONSKE RUČKE I ZVUČNICE
20.1. Karakteristike
zvučnica
20.1.1. Elektrodinamička zvučnica sa pokretnim kalemom (Moving Coil)
20.1.2. Elektromagnetske zvučnice
20.1.2.1. Elektromagnetska zvučnica sa pokretnim magnetom (Moving Magnet)
20.1.2.2. Elektromagnetska zvučnica sa pokretnom kotvom (Moving Iron)
20.1.3. Kristalna (keramička) zvučnica
20.2. Podela
zvučnica prema sili naleganja
20.2.1. Zvučnice za vrlo teške ručke
20.2.2. Zvučnice za teške ručke
20.2.3. Zvučnice za lagane ručke
20.2.4. Zvučnice za vrlo lagane ručke
21. IZBOR AUDIO
KASETA
21.1. Podela
audio kaseta prema sastavu feromagnetika
21.2. Podela
audio kaseta prema nameni
22. PRIMENA
KABLOVA U AUDIO TEHNICI
22.1. Podela
kablova po nivoima napona
22.2. Podela
kablova po nameni
22.2.1. Kablovi
za zvučnike
22.2.1.1. Uticaj
kabla na faktor prigušenja (damping faktor).
22.2.2. Mikrofonski
kablovi
22.2.2.1. Uticaj
impedance mikrofona
22.2.2.2.
Kablovi za napajanje elektrostatičkih mikrofona
22.2.2.3.
Priključci za mikrofonske kablove
22.2.3. Kablovi
za MIDI uređaje
22.2.4. Kablovi
za gitaru i elektronske muzičke instrumente
22.2.5.
Linijski, studijski i kablovi za audio uređaje opšte namene
22.3. Prečnik i
dužina kablova
22.4.
Obeležavanje kablova
23. O DECIBELU I
OSNOVNIM JEDINICAMA U AKUSTICI I AUDIO TEHNICI
23.1. Primena
decibela u elektroakustici i audio tehnici
23.2. Odnos volt
- decibel - watt
23.3. Opšti
odnos snaga, napona i decibela u elektroakustici
23.4. Odnos
napona i decibela u digitalnoj audio tehnici
23.5.
Preporučene frekvencije
23.6. Primena
predmetaka jedinica
24. ISTORIJAT
RAZVOJA TEHNIKE SNIMANJA, PRENOSA I REPRODUKCIJE ZVUKA - PREGLED PRONALAZAKA U
AUDIO TEHNICI, RADIJU, TELEVIZIJI, VIDEO TEHNICI, FILMU I RAČUNARSKOJ TEHNICI
LITERATURA
INDEKS
BELEŠKA O PISCU
..............................................................................
UVOD U TEHNIKU SNIMANJA ZVUKA
ISBN
86-83279-02-2
Predgovor
Ova
knjiga-monografija napisana je sa željom da čitaocima omogući da se na vrhunski
profesionalan način upoznaju sa savremenom analognom i digitalnom audio
tehnikom, prošire svoja znanja i usavrše u oblasti snimanja i obrade zvuka.
Osim što je zvanični univerzitetski udžbenik Akademije umetnosti BK u Beogradu,
prema oceni recenzenata knjiga predstavlja izvor znanja koji će služiti kao
udžbenik onima koji nisu dovoljno upućeni u tajne snimanja zvuka, a kao
priručnik i podsetnik onima koji više znaju.
Namenjena je, pre svega, inženjerima i tehničarima koji žele da dopune i
prošire svoja znanja, snimateljima zvuka i tehničarima emitovanja u radio i
televizijskim stanicama i studentima Katedre za snimanje i obradu zvuka
Akademije umetnosti. Mogu je koristiti i oni koji rade u oblastima bliskim
snimanju zvuka (ozvučavanje, reprodukcija zvuka i audio tehnika uopšte). Sadrži
i brojne podatke, neophodne šeme i ilustracije za profesionalnu primenu audio
uređaja (ukupno 120 ilustracija i tabela).
Mikrofonima, njihovim akustičkim osobinama, načinu izbora i postavljanja u
različitim okolnostima, posvećeno je nekoliko poglavlja u knjizi.
U ostalim poglavljima objašnjene su osnovne zakonitosti stvaranja, prenosa,
snimanja i reprodukovanja zvuka.
Pored razmatranja brojnih primera praktične upotrebe uređajă za snimanje zvuka
svuda gde je bilo potrebno data su i osnovna teorijska objašnjenja, koja
omogućuju da se lakše i potpunije shvati suština pojava. U tom cilju navedeni
su i svi neophodni obrasci, i to u konačnom obliku, bez izvođenja. Oni, zajedno
sa objašnjenjima akustičkih pojava, omogućuju da knjiga posluži kao udžbenik
onima koji nisu dovoljno upućeni u teorijske probleme, a kao priručnik i
podsetnik onima koji više znaju.
Uzimajući u obzir značaj koji za kvalitetno snimanje i reprodukciju zvuka ima,
ne samo raspoloživa tehnika, već i upućenost korisnika u to kako je pravilno
upotrebiti, ova knjiga napisana je s namerom da doprinese boljem razumevanju
veštine i umeća snimanja, a, u meri koliko je potrebno, i reprodukcije zvuka.
Posebno mesto u knjizi dato je muzičkim instrumentima. Pošto njihove akustičke
osobine uslovljavaju izbor i način postavljanja mikrofonă, za većinu muzičkih
instrumenata prikazane su karakteristike usmerenosti zračenja zvuka u
horizontalnoj i vertikalnoj ravni, i to za najznačajnija frekvencijska
područja, koja karakterišu te instrumente.
Na taj način pruža se mogućnost snimateljima da, polazeći od osnovnih tehničkih
pokazatelja o akustičkim osobinama uređajă, muzičkih instrumenata i ljudskog
glasa, najveći deo svog vremena, energije, darovitosti i nadahnuća upotrebe za
stvaranje što boljeg, a to znači, po subjektivnoj oceni, što vernijeg i
prirodnijeg zvučnog zapisa.
SADRŽAJ KNJIGE UVOD U TEHNIKU SNIMANJA ZVUKA
PREDGOVOR
1. PRIRODA ZVUKA
1.1. Zvuk
1.2. Zvučni izvor
1.3. Osećaj zvuka
1.3.1. Visina tona
1.3.2. Boja zvuka
1.3.3. Jačina zvuka
1.3.4. Nivo zvuka
1.3.5. Subjektivna jačina zvuka
1.3.6. Osećaj smera zvučnih talasa; zakon prioriteta
1.4. Zvučni talasi u prostorijama
1.4.1. Direktan i reflektovan zvuk
1.4.2. Apsorpcija zvuka
1.4.3. Vreme reverberacije
1.5. Frekvencijski opseg muzike i govora
1.6. Frekvencijska karakteristika audio uređajă
1.7. Dinamički opseg
1.8. Šum i smetnje
1.8.1. Šum
1.8.2. Brujanje
1.9. Odnos signal/šum
1.10. Razdvajanje kanala
1.11. Izobličenja
1.11.1. Linearna izobličenja
1.11.2. Nelinearna izobličenja
1.11.3. Intermodulaciona izobličenja
1.11.4. Tranzijentna izobličenja
1.11.5. Uporedne veličine izobličenja
2. SNIMANJE
ZVUKA
2.1. Analogno
snimanje
2.2. Digitalno snimanje
2.2.1. Snimanje na magnetofonsku traku
2.2.2. Snimanje računarom (PC)
2.2.2.1. Memorija (RAM; ROM)
2.2.2.2. Čvrsti disk (Hard Disk)
2.2.2.3. Disketa (Floppy Disk)
2.2.2.4. Optički disk (CD-ROM)
2.2.2.5. Digitalna video ploča (DVD-ROM)
2.2.2.6. Zip i Jaz diskovi
2.2.2.7. Internet; MP3; Flashman
2.2.3. Snimanje na mini ploču (MD)
2.3. Osobine audio uređaja
2.3.1. Magnetofon
2.3.2. Kasetofon
2.3.3. Digitalni magnetofon
2.3.4. Digitalni kasetofon (DAT)
2.3.5. Digitalni gramofon (Compact Disc Player)
2.3.6. Pojačavač
2.3.7. Zvučnici
2.3.7.1. Princip rada zvučnika
2.3.7.2. Faktor pretvaranja
2.3.7.3. Frekvencijska karakteristika
2.3.7.4. Efikasnost
2.3.7.5. Karakteristika usmerenosti
2.3.7.6. Impedanca
2.3.7.7. Frekvencija rezonance
2.3.7.8. Stepen iskorišćenja
2.3.7.9. Nazivna snaga
2.3.7.10. Izobličenja
2.3.7.11. Električna podela zvučnikă
2.3.7.12. Akustička podela zvučnikă
2.3.8. Slušalice
2.3.9. Tonski sto
2.3.9.1. Poluautomatski sto
2.3.9.2. Automatski sto
2.3.9.3. Digitalni sto
2.3.10. Regulatori nivoa signala
2.3.11. Korektori i filtri
3. MIKROFONI
3.1. Osobine
mikrofona
3.1.1. Princip rada
3.1.2. Faktor pretvaranja
3.1.3. Frekvencijska karakteristika
3.1.4. Karakteristika usmerenosti
3.1.5. Impedanca
3.1.6. Dinamički opseg
3.1.7. Izobličenja
3.2. Akustička podela mikrofonă
3.3. Električna podela mikrofonă
3.3.1. Elektrodinamički mikrofon
3.3.2. Elektrostatički mikrofon
3.4. Konstruktivna rešenja mikrofonă
3.4.1. Elektrostatički (kondenzatorski) mikrofoni
3.4.2. Gradijentni i kombinovani kondenzatorski mikrofoni
3.4.3. Elektretski mikrofon
3.4.4. Mikrofon PZM
3.4.5. Mikrofoni za rad u bučnim uslovima
3.4.5.1. Lavalier mikrofon
3.4.5.2. Grleni mikrofon
3.5. Napajanje elektrostatičkih mikrofonă
3.5.1. A-B napajanje
3.5.2. "Fantom" napajanje
3.5.3. Napajanje elektretskih mikrofonă
4. UTICAJI NA
RAD MIKROFONA
4.1. Efekt
blizine
4.2. Dimenzije mikrofona
4.3. Difrakcija
4.4. Šum i smetnje
4.5. Buka i vibracije
4.6. Vetar
5. STEREOFONSKO
SNIMANJE; VIŠEKANALNA STEREOFONIJA (5.1)
5.1. AB
stereofonija
5.2. XY stereofonija
5.3. Kompatibilnost stereofonskog snimka
5.4. Položaj izvoră zvuka u prostoru; akustičko preslušavanje
5.5. Višemikrofonska tehnika
5.5.1. Panorama regulator
5.6. Višekanalna stereofonija (5.1)
6. VIŠEKANALNO
SNIMANJE
6.1. Višekanalni
magnetofon
6.2. Sinhronizacija
6.3. Problemi pri snimanju
6.4. Faze snimanja
7. MERNI
INSTRUMENTI (MODULOMETRI)
7.1. VU metar
7.2. Vršni instrument (Peak Programme Meter)
7.3. Poređenje instrumenata
7.4. Merač glasnosti (Loudness Meter)
7.5. Odnos glasnosti govora i muzike
7.6. Merač faze
8. UREĐAJI ZA
POTISKIVANJE ŠUMA
8.1. Kompresor i
ekspandor; promena dinamike
8.2. Dolby sistem
8.2.1. Dolby B
8.2.2. Dolby A
8.2.3. Drugi postupci
8.2.4. Dolby C
8.2.5. Dolby SR; Dolby HX PRO
8.2.6. Dolby S
9. TEHNIKA
SNIMANJA; PRIMENA MIKROFONA
9.1. Zvučni
utisak
9.2. Prirodan zvučni utisak kod mono snimanja
9.3. Uticaj akustike studija
9.3.1. Muzika
9.3.2. Govor; sibilanti
9.4. Stereofonsko snimanje muzike
9.5. Kompatibilnost
9.5.1. Glasnost
9.5.2. Reverberacija
9.5.3. Zvučno izdvajanje (razlaganje)
9.5.4. Fazna izobličenja
9.5.5. Spoljna buka
9.6. Višemikrofonska tehnika
9.6.1. Uobličavanje (equalization)
9.6.2. Dodavanje veštačke reverberacije
9.6.3. Kompresija signala
9.6.4. Nasnimavanje
9.6.5. Mešanje signala
9.7. Snimanje izvođača i grupa u pop i rock muzici
9.8. Podela muzičkih instrumenata
9.9. Instrumenti sa žicama
9.9.1. Violina
9.9.2. Viola
9.9.3. Violončelo
9.9.4. Bas (kontrabas)
9.9.5. Gudački kvartet
9.9.6. Gitara; bendžo; citra; harfa
9.9.7. Električni instrumenti sa žicama
9.10.
Instrumenti sa klavijaturom
9.10.1. Klavir
9.10.2. Pijanino
9.10.3. Čembalo; čelesta
9.10.4. Klavir i solista
9.10.5. Dva klavira
9.11. Duvački instrumenti
9.12. Udaraljke
9.13. Pevači: solisti i hor
9.14. Orkestar
9.15. Orkestar i solista
9.16. Hor i orkestar
9.17. Opera
9.18. Snimanje aplauza
10. IZBOR I
POSTAVKA MIKROFONA
10.1. Violina
10.2. Karakteristike usmerenosti violine u horizontalnoj ravni
10.3. Violončelo
10.4. Karakteristike usmerenosti violončela u horizontalnoj ravni
10.5. Karakteristike usmerenosti violončela u vertikalnoj ravni
10.6. Kontrabas
10.7. Karakteristike usmerenosti kontrabasa u horizontalnoj ravni
10.8. Saksofon
10.9. Truba
10.10. Karakteristike usmerenosti trube u horizontalnoj ravni
10.11. Karakteristike usmerenosti trube u vertikalnoj ravni
10.12. Trombon
10.13. Karakteristike usmerenosti trombona u horizontalnoj ravni
10.14. Karakteristike usmerenosti trombona u vertikalnoj ravni
10.15. Klarinet
10.16. Karakteristike usmerenosti klarineta u vertikalnoj ravni
10.17. Flauta
10.18. Karakteristike usmerenosti flaute u horizontalnoj ravni
10.19. Rog
10.20. Karakteristike usmerenosti roga u horizontalnoj ravni
10.21. Karakteristike usmerenosti roga u vertikalnoj ravni
10.22. Tuba
10.23. Karakteristike usmerenosti tube u vertikalnoj ravni
10.24. Gitara
10.25. Citra
10.26. Električna gitara
10.27. Električna bas-gitara
10.28. Harmonika
10.29. Usna harmonika
10.30. Električne orgulje Leslie
10.31. Klavir (studio; pozornica)
10.32. Klavir (pozornica)
10.33. Pijanino
10.34. Vibrafon; ksilofon
10.35. Bubnjevi
10.36. Bubnjevi (nastavak)
10.37. Conga i tumba bubnjevi
10.38. Bongo bubnjevi
10.39. Pevač
10.40. Grupa pevača
10.41. Govornik
10.42. Tehničke karakteristike kondenzatorskih mikrofona AKG
10.43. Tehničke karakteristike dinamičkih mikrofona AKG
11. UOBLIČAVANJE
FREKVENCIJSKE KARAKTERISTIKE; PRIMENA EQUALIZERA
11.1. Grafički equalizeri
11.2. Parametarski equalizeri
11.3. Osobine equalizera
11.4. Uticaj akustike prostorije
11.5. Mogućnosti korigovanja
11.6. Međusobne razlike equalizera
11.7. Equalizer ili akustika?
LITERATURA
INDEX
BELEŠKA O PISCU
...............................................
Od istog autora:
Blažo Guzina: Osam dana nedeljno – Priča o Bitlsima
Osam dana nedeljno - Priča o Bitlsima (bitlsizauvek.blogspot.com)
................................
AKUSTIKA STUDIJA, ZVUČNA IZOLACIJA
Akustika,
zvučna izolacija studija (akustikastudijazvucnaizolacija.blogspot.com)
NOVA KNJIGA, na engleskom:
Najnovije:
Knjiga u elektronskom obliku, na internetu:
O jeziku u javnim glasilima
Rečnik - pojmovnik suvišnih ili pogrešnih
tuđica
https://o-jeziku-u-javnim-glasilima.blogspot.com/
Comments
Post a Comment